Ako Bojovat Proti Spamu

Naše webové stránky obsahujú odkazy na partnerské weby. Ak sa prekliknete z našich stránok na stránky partnera a tam si zakúpite jeho služby, obdržíme za sprostredkovanie províziu (Zistiť viac informácií). Táto forma spolupráce nijako neovplyvňuje objektívnosť našich recenzií. Každým nákupom cez kliknutie z našich stránok podporíte našu redakciu, aby sme aj do budúcnosti mohli tvoriť kvalitný a užitočný obsah. Ďakujeme.

Dôležité upozornenie Všetky naše články píšu skutoční ľudia. Nie sú to umelé texty od stroja.


WordPress Hero

Otravujú vás marketingové maily a spam? Ako ich doručovanie zastaviť?

Cítite, že vaša mailová schránka je zahltená nevyžiadanými mailami? Hoci mailové aplikácie používajú spamové filtre a automaticky niektoré maily zaraďujú do spamového priečinku, ich fungovanie nebýva stopercentné. Niektoré spamy nemusia odchytiť a naopak niektoré maily zaradia do spamu neoprávnene a vy sa nedozviete, že vám boli doručené, pretože spamový priečinok kontroluje pravidelne málokto. V článku sa dozviete, ako minimalizovať spam vo vašich mailových schránkach.

Ako fungujú spamové filtre v mailových aplikáciách?

Spamové filtre, používajú pokročilé metódy a algoritmy na detekciu a filtrovanie nevyžiadanej pošty. Ako príklad uvádzame vysvetlenie ako funguje spamový filter Gmailu, (Gmail denne používa približne 1,5 miliardy ľudí):

  1. Gmail hodnotí reputáciu IP adries, z ktorých prichádzajú e-maily. Ak je IP adresa známa tým, že odosiela spam, jej e-maily budú pravdepodobne označené ako spam.
  2. Ak veľa používateľov označuje e-maily od konkrétneho odosielateľa ako spam, je pravdepodobnejšie, že jeho budúce e-maily budú automaticky presunuté do priečinka so spamom.
  3. Google neustále zdokonaľuje svoje spamové filtre s použitím umelej inteligencie. Tieto systémy sa učia z nových vzorcov a trendov v spamových mailoch a neustále sa prispôsobujú novým taktikám spammerov. Gmail potom analyzuje obsah mailu, hľadá typické znaky spamu, napríklad zavádzajúce predmety, prehnané tvrdenia o výrobkoch alebo známe phishingové frázy.
  4. Používatelia si môžu manuálne nakonfigurovať filtre, pridávať mailové adresy do zoznamov povolených (whitelist) alebo zakázaných (blacklist), čím ďalej upravujú, čo sa považuje za spam.

Čo najčastejšie obsahujú spamové maily?

  • Veľkú časť mailov prichádzajúcich do vašej schránky tvoria marketingové maily a rôzne newslettre. Občas premýšľate, či ste udelili súhlas s ich zasielaním. Občas sa z odoberania noviniek odhlásite a napriek tomu pokračuje ich doručovanie. Zbytočne plnia priestor vašej mailovej schránky, nemáte záujem o reklamu, často nemáte dôvod ich otvoriť a putujú rovno do koša.
  • Najväčšie hrozby medzi spamovými mailami predstavujú malvérové maily, ktorých cieľom je infikovať váš počítač nejakým vírusom či iným škodlivým softvérom s cieľom získať kontrolu nad vaším počítačom alebo phishingové maily s cieľom získať údaje o platobných kartách či rôzne prihlasovacie údaje.
  • Veľmi otravné bývajú hoaxy alebo rôzne reťazové maily, ktorých súčasťou býva výzva na ich ďalšie šírenie.

Prečo dostávate spamové maily?

Zapojili sa do súťaže v kamennom obchode, kde ste v dotazníku alebo na hlasovacom lístku uviedli vašu mailovú adresu? Nakupovali ste v eshope alebo využili inú online službu, kde ste medzi osobnými údajmi uviedli aj váš mail? 

  • Súčasťou objednávky alebo hlasovania je zvyčajne odsúhlasenie, že vaše osobné údaje môžu byť použité na marketingové účely. 
  • Obchodníci sa často odvolávajú na „oprávnený záujem“ (v angličtine „legitimate interest“) ako termín z nariadenia GDPR, ktorý im umožňuje spracovávať osobné údaje bez súhlasu, ak je toto spracovanie odôvodnené a nevyhnutné pre ich legitímne podnikateľské potreby, pričom zároveň nezasahuje do práv a slobôd dotknutých osôb.

💡 Staňte sa strážcom svojich údajov: 

  • Preštudujte si dôkladne Obchodné podmienky či Podmienky ochrany osobných údajov. Zamerajte sa hlavne na časti, kde je popísané na aké účely môžu byť vaše osobné údaje použité a komu ich vlastne poskytujete. Napríklad súhlasom s pravidlami súťaže či ankety môžete umožniť, že jej realizátor môže vaše dáta poskytovať tretím stranám.
  • Odhláste sa z odoberania neželaných newsletterov, v závere či päte mailu zvyčajne býva voľba „Odhlásiť sa“ alebo „Unsubscribe“.
  • Ak ste neodsúhlasili zasielanie reklamných mailov pri objednávke a považujete ich za spam, označte ich ako spam. Pomáhate tak vašej mailovej aplikácii automaticky rozoznať a do spamu zaradiť ďalšie maily doručované z danej adresy.

Vaše údaje môžu byť cielene zozbierané data brokermi (pojem data brokeri je vysvetlený v našom minulom článku). Stačí ak máte svoj web či sociálne siete, kde ste zverejnili svoju mailovú adresu. Na zber mailov z textov na weboch môžu data brokeri používať naprogramované boty, ktoré rozoznajú štruktúru mailu napríklad podľa znaku zavináča.

💡 Staňte sa strážcom svojich údajov: 

  • Nastavte si súkromie na vašich sociálnych sieťach.
  • Na weboch neuvádzajte mailové adresy v textovej forme, ale vložte ich napríklad ako obrázok. Alebo vvyužívajte kontaktné formuláre s ochrannými captchami. Návštevník webu sa adresu dozvie, ale bot ju z obrázka neprečíta / nedokáže vyplniť captcha reťazec.

Trik s aliasom

Viete o tom, že Gmail umožňuje využívať nekonečné množstvo aliasov? Ku svojej mailovej adrese môžete pridať alias pomocou zmaniemka „+“ a ľubovoľného textu

  • Vaša adresa je napríklad [email protected].
  • Na registrovanie do rôznych eshopov, dotazníkov, ankiet a podobne môžete použiť emailovú adresu s aliasom, napríklad [email protected].

Trik s aliasom neovplyvní doručovanie vašich mailov, ale umožní vám ľahko filtrovať správy podľa použitých aliasov. Ak dostanete správu na alias od inej firmy než tej, pre ktorú ste alias vytvorili, ihneď viete, že vaše údaje boli poskytnuté tretím stranám.

Podobný postup môžete aplikovať aj v prípade, ak používate e-mail s názvom vašej webovej stránky. Ak máte nastavené presmerovanie mailov z doménového koša na vašu hlavnú mailovú adresu, môžete pre registrácie používať špecifické adresy namiesto vašej primárnej mailovej adresy.

Incogni – služba na vymazanie vašej mailovej adresy z brokerských databáz

Incogni Logo
  • Incogni je určená pre obyvateľov USA, Spojeného Kráľovstva, EU, Švajčiarska a Kanady. 
  • Incogni spolupracuje s agentúrami a organizáciami na ochranu spotrebiteľských práv.
  • Služba Incogni je navrhnutá v súlade s právnymi predpismi z oblasti ochrany osobných údajov – GDPR (General Data Protection Regulation ), UK GDPR a CCPA (California Consumer Privacy Act).
  • Incogni má k dispozícii zoznamy data brokerov.
  • Incogni overí, či sa v niektorej z databáz nachádzajú vaše údaje. Následne požiada brokerské firmy o vymazanie vašich údajov z ich databáz. 
  • Približne mesiac po zaslaní požiadavky Incogni overí, či sa vymazanie naozaj udialo. 
  • Počas trvania vášho predplatného Incogni pravidelne vykonáva kontroly, či brokeri vaše informácie znova nepridali do ich databáz. 
  • Všetky tieto kroky môžete sledovať v rozhraní aplikácie Incogni.
  • Incogni je pre jednotlivcov veľmi výhodná, pretože okrem ochrany osobných údajov priensie aj úsoru času a právnu podporu: Ak ste doteraz netušili, že data brokerské firmy existujú, pravdepodobne neviete, kde ich hľadať. Aby ste v žiadosti o prístup k vašim údajom či ich vymazanie z databáz týchto firiem vedeli uviesť dostatočnú právnu argumentáciu, museli by ste si preštudovať legislatívu týkajúcu sa ochrany osobných údajov. Inak sa môže stať, že tieto firmy vaše žiadosti odignorujú.
  • Incogni zabezpečí, aby žiadosť o odstránenie z brokerských databáz mala  reálny dopad.

Recenzia

Ako spamy rieši legislatíva?

Nevyžiadanú komunikáciu na Slovensku upravuje Zákon o elektronických komunikáciách, v Čechách upravuje Zákon o elektronických komunikacích.  Na základe smernice EU (2018/1972), ktorou sa stanovuje tzv. Európsky kódex elektronických komunikácií, boli v uvedených zákonoch v roku 2022 zapracované podmienky pre priamy marketing. Priamy marketing je povolený len s predchádzajúcim preukázateľným súhlasom používateľa získaným pred kontaktovaním účastníka alebo používateľa.

Ochranu osobných údajov spotrebiteľa rieši na Slovensku Zákon o ochrane osobných údajov, podobne v Čechách Zákon o ochraně osobních údajů a nariadenie GDPR. V nariadení GDPR bol zavedený pojem „oprávnený záujem“. Právnou rečou formulované: 

  • Ak prevádzkovateľ webu nevie založiť spracúvanie osobných údajov na právnych základoch zákonná povinnosť, zmluva alebo súhlas dotknutej osoby, môže použiť právny základ oprávnený záujem
  • Ak podnikateľ posiela ponuky tovaru alebo služieb zákazníkom, s ktorým v minulosti uzatvoril zmluvu na účel kúpy podobného tovaru alebo služby, v tomto prípade sa nevyžaduje súhlas dotknutých osôb. Ide o priamy marketing a právnym základom na spracúvanie osobných údajov môže byť oprávnený záujem prevádzkovateľa.

Eshopy a iné online služby v procese objednávky majú preto väčšinou zaradené:

  • Zaškrtávacie políčko, kde odsúhlasujete poskytnutie vašich osobných údajov v rozsahu danom ich Obchodnými podmienkami alebo Podmienkami spracovania osobných údajov. V nich by malo byť presne špecifikované, ako vaše údaje môžu byť použité.
  • Zaškrtávacie políčko, kde odsúhlasujete, či chcete alebo nechcete byť zaradený do ich newslettera.
  • V Obchodných podmienkami alebo Podmienkach spracovania osobných údajov odsek o oprávnenom záujme.
Snimka Obrazovky 2024 03 06 O 9.50.11
Príklad: Časť textu z podstránky Spracovanie osobných údajov na webe 4home.sk

Pravidelne zasielaný newsletter je najsilnejší marketingový nástroj. Preto pri vypĺňaní údajov buďte obozretný a vyhraďte si čas na preštudovanie Obchodných podmienok či Podmienok spracovania osobných údajov. Zaškrtávacie políčka by mali byť predvyplnené tak, aby ste zaradenie do newslettera preukázateľne odsúhlasili, to znamená vedome si zvolili možnosť zasielania, ako defaultná by mala byť nastavená možnosť nezasielania.

Zhrnutie a záver

Pred nevyžiadanými mailami vás môže ochrániť hlavne vaša obozretnosť pri poskytovaní osobných údajov. Vždy sa zaujímajte, ako budú vaše údaje firmou, ktorá ich zbiera či požaduje využité. Ak maily považujete za spam, označujte ich ako spam. Pomôžete spamovým filtrom rozoznať ich a v budúcnosti zaradiť maily z rovnakej adresy do spamového priečinka. 

V prípade, že vás obťažuje veľké množstvo nevyžiadaných mailov z firiem či webov, ktorým ste mail neposkytli, zvážte využitie služby Incogni, pretože s veľkou pravdepodobnosťou je váš mail zaradený v data brokerskej databáze. Incogni vám pomôže s výmazom z databázy.

5/5 - (1 vote)

WooCommerce pluginy pro české a slovenské prostředí

Similar Posts

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.