Digitalna Stopa

Naše webové stránky obsahujú odkazy na partnerské weby. Ak sa prekliknete z našich stránok na stránky partnera a tam si zakúpite jeho služby, obdržíme za sprostredkovanie províziu (Zistiť viac informácií). Táto forma spolupráce nijako neovplyvňuje objektívnosť našich recenzií. Každým nákupom cez kliknutie z našich stránok podporíte našu redakciu, aby sme aj do budúcnosti mohli tvoriť kvalitný a užitočný obsah. Ďakujeme.

Dôležité upozornenie Všetky naše články píšu skutoční ľudia. Nie sú to umelé texty od stroja.


WordPress Hero

Čo je to digitálna stopa a prečo by sme jej mali venovať pozornosť?

Nakupujete online? Využívate rôzne bazáre a skupiny na predaj použitých vecí? Vystupujete na sociálnych sieťach alebo v diskusných fórach pod svojim menom? Komentujete? Sťahovali ste si nedávno ebooky, ktoré ste získali zadarmo výmenou za váš mail? Koľko online kurzov či webinárov, do ktorých sa prihlasujete emailovou adresou ste absolvovali? Koľko razy denne použijete vyhľadávač na zisťovanie rôznych informácií? Aké aplikácie používate v telefóne? Domnievate sa že vytváranie rôznych prezývok alebo rôznych mailových adries je v dnešnom onlilne svete dostatočná ochrana? 

Výpočet aktivít na internete by mohol pokračovať. Naše každodenné životy sa čoraz viac presúvajú do virtuálneho priestoru. Každý náš klik, každá interakcia sa niekde zaznamenáva. 

Čo je to digitálna stopa?

Digitálna stopa je súhrn dát a informácií, ktoré používateľ zanechá na internete alebo na elektronických zariadeniach, pričom tieto dáta môže poskytnúť aktívne alebo pasívne.

Aktívnu digitálnu stopu tvoria informácie, ktoré zverejníte na internete vedome. Vaše osobné údaje a profilové fotografie, ale aj verejné príspevky na sociálnych sieťach, vaše komentáre a názory vo fórach a na rôznych online platformách. Zahrnuté sú aj zoznamy vašich obľúbených piesní, kníh, produktov a ich recenzie. Ak navyše súhlasíte so zdieľaním alebo využitím vašej GPS polohy, napríklad pri vyhľadávaní lokálnych služieb, aj tieto údaje patria do vašej aktívnej digitálnej stopy.

Digital Footprint 1
Obrázok vygenerovaný pomocou AI Midjourney

Pasívnu digitálnu stopu tvoria informácie, ktoré poskytujete v online priestore nevedome a ktoré nie sú priamo viditeľné. Napríklad bežné internetové vyhľadávanie zaznamenáva detaily o vašom operačnom systéme, prehliadači a zariadení, vrátane značky a modelu telefónu. Tieto údaje pomáhajú webovým stránkam, vrátane Google, optimalizovať zobrazovaný obsah pre vaše zariadenie (napríklad web sa inak zobrazuje v počítači a inak v mobilnom telefóne, obsah sa prispôsobuje veľkosti obrazovky), ale zároveň takto môžu byť zhromažďované informácie o vašich zvykoch a preferenciách pri používaní internetu – čo ste vyhľadávali, v akom čase, z akej IP adresy a podobne. Môžu byť použité napríklad na marketingové účely.

Čo je to digitálna identita?

Digitálna identita je komplexný odraz vašich online aktivít a správania, môže a nemusí prezrádzať vašu reálnu osobnosť:

  • Napríklad osobný profil na LinkedIne je pravdivý obraz vašej profesnej dráhy. 
  • Ďalšie identity si môžete vytvárať s úmyslom skryť svoju skutočnú identitu. Za účelom ochrany súkromia alebo z iných dôvodov.

Počet digitálnych idenít, ktoré si na internete môžete vytvoriť je neobmedzený. Veľmi často nie je možné jednoznačne overiť, či digitálna identita zodpovedá reálnej osobe, ktorá ju vytvorila. Práve preto je dôležité pri komunikácii s neznámymi profilmi na internete zostať ostražitý.

Prečo by ste vašej digitálnej stope mali venovať zvýšenú pozornosť?

Hovorí sa, že internet nezabúda. Digitálnu stopu tvoria najrôznejšie sociálne, zdravotné, fitness, nákupné, demografické, finančné, zamestnanecké údaje, ako aj informácie o rodine a známych. Tieto údaje môžu byť využité rôznym spôsobom:

  • Môžete dostávať nevyžiadané telefonické hovory, automatické volania, spamové maily.
  • Weby často majú vložený sledovací kód Facebooku a Googlu, na základe toho môžu sledovať štatistiky návštevnosti webu a presnejšie cieliť reklamu, remarketovať vás.
Digital Footprint 2
Obrázok vygenerovaný pomocou AI Midjourney
  • Pri uchádzaní o zamestnanie personalista s veľkou pravdepodobnosťou navštívi vaše sociálne siete alebo si vás podľa mena a priezviska vyhľadá v Googli. Ak ste v minulosti zverejnili nevhodné fotky alebo niekde v diskusii prezentovali nevhodné názory, môže vás to pri výbere znevýhodniť.
  • Podobne môžu postupovať banky pri schvaľovaní úverov a hypoték alebo poisťovne pri príprave poistných zmlúv alebo vaši potenciálni biznis partneri, ak ste firma. Informácie, ktoré o vás nájdu cez internetové vyhľadávače môžu ovplyvniť ich konečné rozhodnutie.
  • Najvyššiu škodu vám môže spôsobiť krádež identity. Vaše údaje môžu byť zneužité na vyberanie peňazí z vašich účtov alebo nákup tovaru na váš účet, založenie novej kreditnej karty alebo získavanie rôznej finančnej pomoci pod vašim menom (sú známe prípady, keď boli zneužité fotky onkologických alebo detských pacientov na zakladanie falošných podporných zbierok).
  • Ak niekto získa prístup k vašim osobným informáciám, môže ich zneužiť na doxxing. Pri doxxingu páchateľ zverejní vaše údaje (meno, adresa, telefónne číslo, mailová adresa, finančné informácie, fotografia alebo akýkoľvek iný osobný údaj) online bez vášho súhlasu, často s úmyslom zastrašovania alebo spôsobenia škody. Dochádza k obťažovaniu online aj offline a niekedy aj k fyzickým útokom.
  • Ak niekto získa prístup k citlivým alebo kompromitujúcim informáciám, môže ich použiť na vaše vydieranie.
  • Môžete sa stať obeťou obťažovania stalkerom. Stalking je opakované a neželané sledovanie. Tento správanie zahŕňa širokú škálu činov, ako napríklad neustále telefonovanie, zasielanie správ alebo e-mailov, sledovanie alebo prítomnosť v blízkosti obete bez jej súhlasu, získavanie informácií o obeti prostredníctvom internetu alebo iných zdrojov, ako aj fyzické sledovanie alebo narušovanie osobného života obete.
  • Sharenting je zloženina slov „share“ (zdieľať) a „parenting“ (rodičovstvo), ktorá opisuje situáciu, keď rodičia zdieľajú informácie, fotografie alebo videá svojich detí na sociálnych sieťach alebo iných online platformách. Napríklad aj na podporu predaja rôznych produktov. Sharenting vyvoláva dôležité otázky o rovnováhe medzi rodičovským právom zdieľať a právom dieťaťa na súkromie. Zdieľaním vytvárate digitálnu stopu, ktorá môže ovplyvniť dieťa v budúcnosti a zvyšujete riziko zneužitia týchto informácií tretími stranami. 
Digital Footprint 4
Obrázok vygenerovaný pomocou AI Midjourney

Je možné vymazanie neželaných informácií z výsledkov vyhľadávania?

Čo ste raz zverejnili, nebude z internetu samovoľne vymazané. Na základe nariadenia GDPR však môžete správcov webov požiadať o vymazanie vašich údajov, a tiež internetové vyhľadávače o vymazanie konkrétnych výsledkov vo vyhľadávaní. 

Nariadenie o ochrane osobných údajov GDPR stanovuje pre vlastníkov webových stránok v súvislosti s ochranou osobných údajov ich návštevníkov rôzne povinnosti, najkľúčovejšie z pohľadu vašej digitálnej stopy sú:

  1. Súhlas so spracovaním osobných údajov: Webové stránky musia pred spracovaním osobných údajov získať jasný a informovaný súhlas od používateľov.
  2. Transparentnosť: Webové stránky musia poskytnúť jasnú a zrozumiteľnú informáciu o tom, ako sa spracúvajú osobné údaje používateľov, vrátane účelu spracovania a príjemcov údajov.
  3. Právo na vymazanie („právo byť zabudnutý“): Webové stránky musia umožniť používateľom požiadať o vymazanie ich osobných údajov za určitých okolností.

Napríklad pre vymazanie výsledkov vyhľadávania v Googli môžete použiť tento formulár

Pre vymazanie vašich údajov z konkrétneho webu hľadajte návod ako o výmaz požiadať v Obchodných podmienkach alebo Podmienkach pre ochranu osobných údajov, ktoré by na webe mali byť zverejnené. Môže to byť byrokratické a zdĺhavé, kým výmaz docielite.

Viete ovplyvniť, akú digitálnu stopu za sebou zanechávate? 

Samozrejme! Obozretným správaním na internete viete do istej miery svoje údaje ochrániť: 

  • Zabezpečte vaše účty silnými heslami. Pomôžu vám ich vygenerovať napríklad aplikácie na správu hesiel. S výberom vám pomôže náš článok Najlepšie aplikácie pre správu hesiel.
  • Ak je to možné, používajte dvojfaktorové overenie pri prihlasovaní do rôznych účtov.
  • Nepoužívajte Facebook alebo Gmail na prihlásenie do iných stránok alebo služieb. V prípade úniku dát z Facebooku alebo Gmailu hackeri získajú vaše prístupy do všetkých webov, kde ste cez ne prihlásení.
  • Preskúmajte a upravte si nastavenia súkromia na všetkých sociálnych sieťach, majte pod kontrolou pre koho sú dostupné vaše statusy, fotografie a videá. 
  • Dobre zvažujte aké osobné informácie zverejňujete na sociálnych sieťach.
  • Nezdieľajte citlivé súkromné ​​informácie v mailoch, četoch, verejných diskusných fórach.
  • Vyhnite sa vernostným programom obchodov. Údaje, ktoré pri registrácii zadáte budú použité na marketingové účely, naviac obchod vie sledovať vaše nákupné zvyklosti a personalizovať pre vás reklamy.
  • Zrušte účty vo všetkých službách, ktoré nepoužívate.
  • Neumožnite sledovanie polohy v aplikáciách, pri ktorých to nie je potrebné.
  • Používajte VPN pri pripájaní k verejnej WiFi. Poradíme vám s výberom v článku Najlepšie VPN: Porovnanie 12 najrýchlejších.
  • Všetky zariadenia pripojené na internet chráňte pomocou antivírusových programov. Naše odporúčania na antivírusové programy nájdete v článku Najlepšie antivírusy.

Viete skontrolovať, či vaše prihlasovacie údaje do rôznych služieb neboli hacknuté?

Bohužiaľ niekedy dochádza k únikom dát. Takzvaný „breach“ je bezpečnostný incident, pri ktorom sú údaje neúmyselne vystavené v zraniteľnom systéme, zvyčajne kvôli nedostatočným kontrolám prístupu alebo bezpečnostným slabinám v softvéri. Hackeri potom ukradnuté údaje predávajú tretím stranám za účelom zisku. Zoznam najväčších únikov dát nájdete napríklad na webe „Have i been pwned?„.

Digital Footprint 5
Web Have i been pwned?: Ukážka zo zoznamu uniknutých dát

Na uvedenom webe si zároveň môžete skontrolovať, či vaša mailová adresa je súčasťou niektorého úniku dát. Jednoducho zadáte váš mail do vyhľadávacieho políčka, kliknete na tlačidlo „pwned?“ a počkáte si na výsledok.

Digital Footprint 7
Web Have i been pwned?: Overte si, či sa vaša mailová adresa nachádza medzi uniknutými

Ak vaša adresa bola hacknutá, zobrazí sa zoznam únikov dát, v ktorých bola k dispozícii. V takom prípade vám určite odporúčame zmeniť si heslo a ak je to možné nastaviť si dvojfaktorové overovanie pri prihlásení.

Incogni – služba, ktorá pomáha s odstránením vašich dát z brokerských databáz

Incogni Logo
  • Incogni je určená pre obyvateľov USA, Spojeného Kráľovstva, EU, Švajčiarska a Kanady. 
  • Incogni spolupracuje s agentúrami a organizáciami na ochranu spotrebiteľských práv.
  • Služba Incogni je navrhnutá v súlade s právnymi predpismi z oblasti ochrany osobných údajov – GDPR (General Data Protection Regulation ), UK GDPR a CCPA (California Consumer Privacy Act).
  • Incogni má k dispozícii zoznamy data brokerov.
  • Incogni overí, či sa v niektorej z databáz nachádzajú vaše údaje. Následne požiada brokerské firmy o vymazanie vašich údajov z ich databáz. 
  • Približne mesiac po zaslaní požiadavky Incogni overí, či sa vymazanie naozaj udialo. 
  • Počas trvania vášho predplatného Incogni pravidelne vykonáva kontroly, či brokeri vaše informácie znova nepridali do ich databáz. 
  • Všetky tieto kroky môžete sledovať v rozhraní aplikácie Incogni.
  • Incogni je pre jednotlivcov veľmi výhodná, pretože okrem ochrany osobných údajov priensie aj úsoru času a právnu podporu: Ak ste doteraz netušili, že data brokerské firmy existujú, pravdepodobne neviete, kde ich hľadať. Aby ste v žiadosti o prístup k vašim údajom či ich vymazanie z databáz týchto firiem vedeli uviesť dostatočnú právnu argumentáciu, museli by ste si preštudovať legislatívu týkajúcu sa ochrany osobných údajov. Inak sa môže stať, že tieto firmy vaše žiadosti odignorujú.
  • Incogni zabezpečí, aby žiadosť o odstránenie z brokerských databáz mala  reálny dopad.

Recenzia

Prečítajte si viac našich článkov o bezpečnosti na internete. Napríklad ako zastaviť nevyžiadané telefonáty, ak vaše dáta získali rôzne marketingové firmy alebo ako obmedziť doručovanie spamu do vašej mailovej schránky.

5/5 - (1 vote)

WooCommerce pluginy pro české a slovenské prostředí

Similar Posts

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.