Sprievodca: Ako vytvoriť webové stránky

Sprievodca: Ako vytvoriť webové stránky

Chcete si vytvoriť vlastné webové stránky svojpomocne? Prevediem vás tvorbou webu a vysvetlím všetky dôležité pojmy. Ukážem vám, že postaviť vlastnú internetovú prezentáciu zvládnete úplne sami aj bez znalostí programovania.

Kedysi bolo nutnosťou mať pre tvorbu webových stránok silné technické znalosti. Pre jednoduché stránky síce nebola potrebná znalosť programovania, ale museli ste poznať minimálne HTML a CSS. Nebudem vám vysvetľovať, čo to je, pretože dnes nemusíte poznať ani tieto dve skratky.


Naši partneri

Coolhousing

Čo dnes potrebujete k vytvoreniu webových stránok:

  1. počítač, myš, klávesnicu a internetové pripojenie a
  2. minimálnu počítačovú gramotnosť.

Viac toho naozaj nepotrebujete.

Pred samotnou tvorbou stránok si treba rozmyslieť niekoľko dôležitých vecí. Neodporúčam ich podceňovať, pretože by vám ich neskoršie riešenie niekedy v budúcnosti mohlo prirobiť dosť vrások na čele. V tomto sprievodcovi sa vám pokúsim vysvetliť problematiku tvorby webu, aby ste mali vo všetkom jasno a dokázali si vytvoriť webové stránky sami.

Poďme sa pozrieť na to, ako začať s tvorbou webových stránok.

Vymyslite si meno a zaregistrujte doménu

Všetkému predchádza výber doménového mena. Doména je adresa webových stránok. My máme WebhostingCentrum.sk a vy pravdepodobne budete chcieť za doménové meno názov vašej osoby, firmy, činnosti alebo čohokoľvek iného. Problematika názvu domény je trochu zložitejšia, takže bude lepšie, keď si prečítate náš článok Ako vybrať vhodnú doménu. Teda za predpokladu, že ešte nemáte o názve domény jasno.

Koncovky domén

Domény majú rôzne koncovky ako .sk, .cz (Česko), .de (Nemecko), .pl (Poľsko), .eu (Európska únia) a veľa ďalších. Koncovku má väčšinou každý štát vlastnú a potom sú tu také, ktoré pod žiadny štát nespadajú. To sú napríklad .com, .net, .website, .store a mnoho ďalších. Najlepšie je vybrať si doménu podľa miesta pôsobnosti. Prípadne registrovať domény v ďalších štátoch, ak očakávate, že budete expandovať.

Ako získať doménu?

Doménu si vlastne prenajímame na jeden alebo viac rokov od nejakého správcu domén. Na Slovensku je to združenie SK.NIC a v Českej republike CZ-NIC. Každý štát má svojho správcu domén, ale to nie je tak dôležité, pretože doména sa prenajíma (registruje) cez registrátora domén. V Českej republike ich je hneď niekoľko. Medzi tie lacnejšie patrí určite WEDOS a FORPSI, ale je možné ich registrovať aj u ďalších spoločností ako je napríklad Webhosting C4, WebSupport, Váš-hosting a ďalšie.

Za doménu sa platí ročný poplatok a v ďalších rokoch sa platí obnovovací poplatok. U slovenských domén (.sk) je tento poplatok v roku 2021 od 180 Sk / rok a vyššie. V závislosti na zvolenej spoločnosti, u ktorej si doménu registrujete. Tento poplatok sa skutočne platí každý rok. Pokiaľ ho neuhradíte, tak o doménu prídete.

Keď už máte doménu, tak prejdite k ďalšej fáze tvorby webu.

Napíšte si, čo bude web obsahovať

Pred samotnou tvorbou webových stránok si ujasnite, čo na nich budete písať a prezentovať. Proste si rozmyslite ich obsah. U firemných stránok sa snažte potenciálnym zákazníkom opísať vašu činnosť, produkty a služby. Snažte sa poukázať na vaše skúsenosti a výhody. Ak ich príliš veľa nemáte, tak radšej lepšie popíšte to, čo robíte.

Typická firemné stránky potom môže mať nejakú podobnú štruktúru:

  • Úvodná stránka
  • Služby alebo Produkty
  • Cenník
  • Referencie alebo ukážky práce / produktov
  • Kontakt

Web je dobré ďalej rozširovať, takže na ňom môže vzniknúť ďalšia podstránka, kde lepšie popíšete nejakú konkrétnu činnosť alebo produkt, aby mal zákazník lepšie informácie a predstavu o tom, čo viete.

Obsah stránok

Väčšinou platí, že čím viac obsahu na webových stránkach je, tým skôr ich užívatelia nájdu vo vyhľadávaní. Pri tvorbe nového webu pamätajte na to, že ďalší obsah a podstránky môžete vytvárať priebežne. Nemusíte ich všetky vytvoriť naraz. Nový web by mal ale obsahovať aspoň tú minimálnu štruktúru, ktorú som vysvetľoval o kúsok vyššie v tomto texte.

Pamätajte! V žiadnom prípade nevytvárajte podstránky, na ktorých nič nebude. Nevytvárajte ani stránky, kam napíšete, že sa obsah pripravuje. Ak obsah nemáte, tak stránku nevytvárajte.

SEO a zviditeľnenie webu vo vyhľadávačoch

S tvorbou obsahu je to trochu komplikovanejšie. Ak vytvárate webové stránky, tak potom je to asi preto, že chcete, aby vás zákazníci našli vo vyhľadávačoch. Tejto problematike sa venuje odbor SEO. V tomto článku sa dozviete, čo je SEO, ale u jednoduchého firemného webu ho nemusíte až toľko siliť, takže čítajte radšej ďalej tento článok.

Prvou vecou, ​​ako predbehnúť konkurenciu z vášho mesta vo vyhľadávačoch, je mať obsiahlejší web než majú oni.

Živnostníci často opisujú svoje služby len v bodoch, alebo veľmi stručne v jednej vete. To je chyba a vaša konkurenčná výhoda. Ak služby popíšete košatejšie a viac vetami, tak sa bude váš web vo vyhľadávačoch lepšie presadzovať a bude ho viac vidieť.

Ak vás to zaujíma, tak potom by vám nemal utiecť náš článok: 5 tipov ako vytvoriť dobre vyhľadávaný obsah. Nenechajte si ujsť ani článok, ktorý vám pomôže vybrať správne slová, ktoré používatelia vo vyhľadávaní hľadajú: Ako vybrať správne kľúčové slová z pohľadu začiatočníka?

Teraz už by ste mali mať vybranú doménu a rozmyslený obsah webových stránok. Poďme teda k technickej časti tvorby webu.

Nástroje pre tvorbu webových stránok

Nástroje pre tvorbu webových stránok sú veľkým pomocníkom pre profesionálov, ale aj pre začiatočníkov, ktorí budú tvoriť webové stránky prvýkrát v živote. Ako som už písal v úvode, tak naozaj nepotrebujete vedieť programovať.

Väčšina nástrojov pre tvorbu webových stránok funguje na princípe WYSIWYG (What You See Is What You Get – čo vidíš to dostaneš). V týchto nástrojoch sa stránky tvoria na predpripravených šablónach vzhľadu a upravujú sa metódou drag&drop (chyť a pusti), kedy myšou presúvate prvky stránky na pozície, na ktoré potrebujete. Preto som v úvode písal, že pre tvorbu stránok potrebujete myš a klávesnicu. Na klávesnici nebudete programovať, ale budete písať text, ktorý uvidia návštevníci webových stránok.

Editory na tvorbu webových stránok sú nesmierne jednoduché. Vďaka tomu dokáže vlastné stránky vytvoriť asi takmer každý, kto aspoň trochu zvláda ovládať počítač.

Na trhu sú už priamo špecializované editory, ktoré tvorbu stránok uľahčujú na najvyššiu možnú úroveň. Tieto editory nie sú pre zmysluplné použitie zadarmo, ale výhodou je, že u nich nemusíte riešiť bezpečnosť stránok, miesto pre stránky, aktualizácie systému a ďalšie veci. O to sa stará prenajímateľ platformy. Nevýhodou je neslododa. Stránky na týchto systémoch sa nedajú úplne prispôsobiť vašim predstavám a potrebám, ale to asi u bežného alebo jednoduchého webu nie je úplne problém.

Ak chcete väčšiu slobodu, tak potom siahnite po nejakom redakčnom systéme. Nielen ja mám v obľube redakčný systém WordPress. Ten síce nie je tak jednoduchý, ako služby s nástrojmi pre tvorbu webu, ale na YouTube a vlastne na celom internete preň nájdete mnoho návodov. Výhoda WordPressu je ohromná sloboda. Stránky si upravíte, ako potrebujete a keď si nebudete s niečím vedieť rady, tak ľahko nájdete špecialistu, ktorý vám váš web za odplatu upraví. Nevýhodou WordPressu je, že musíte riešiť jeho aktualizácie, bezpečnosť a starať sa o miesto pre stránky (webhosting).

Preberme si tieto 2 hlavné kategórie nástrojov pre tvorbu webu podrobnejšie:

1. WYSIWYG editory pre tvorbu stránok

WYSIWYG editory sú rýchle a intuitívne nástroje pre tvorbu webových stránok. S nimi si môže webové stránky vytvoriť každý. Tieto editory sa dajú používať aj zadarmo, ale sú potom dosť obmedzené. Trebárs nemôžete používať vlastnú doménu, ale musíte sa zmieriť s doménou v tvare nejakynazov.webnode.sk a podobne. U bezplatných verzií býva v stránkach prúžok s reklamou daného nástroja. Zoznam takýchto editorov nájdete v článku: Najlepšie WYSIWYG editory webových stránok, kde nájdete aj zoznam ich výhod a nevýhod.

Najobľúbenejšími nástrojmi pre tvorbu stránok sú:

  • Webnode – jednoduchý a intuitívny nástroj, ktorý pochádza z Českej republiky, ale používajú ho používatelia po celom svete. Tých už je viac ako 40 miliónov. S Webnode sa stránky tvorí princípom drag&drop. Do predpripravenej šablóny vzhľadu si jednoducho ťahom myši vložíte ďalšie prvky (obrázky, nadpisy, formuláre, mapy a ďalšie), ktoré tam potrebujete mať. Prodrobná recenzia Webnode.
  • WEDOS WebSite – nástroj pre tvorbu webových stránok od českej hostingovej spoločnosti WEDOS. Editor funguje na jednoduchom princípe drag & drop. Stránky môžete vytvoriť na niektorej z pripravených šablón vzhľadu, takže nový web budete schopní spustiť behom pár hodín. WEDOS má jedny z najnižších cien domén na českom trhu, čo môže byť jedným z dôvodov, prečo stavať stránky práve v tomto editore. Ak vás zaujímajú ďalšie dôvody, prečo použiť tento nástroj, tak by vám nemala utiecť naša recenzia WEDOS WebSite.
  • WIX – celosvetovo asi najpoužívanejší nástroj na tvorbu webových stránok a e-shopov. Je tiež asi jediný, ktorý vám pri návrhu dizajnu webu dopraje najväčšiu slobodu. V editore môžete robiť takmer všetko, čo sa vám zachce. Pozrieť sa na to môžete v našej recenzii WIXu. Táto sloboda je potom tiež najväčším problémom. Ak totiž prvky na stránke príliš prekombinujete, tak sa výsledný web bude používateľom načítavať pomaly alebo sa bude zle zobrazovať.
  • Mioweb – vlastne nadstavba redakčného systému WordPress. Je to síce drahší nástroj, ale zase v sebe má rôzne marketingové nástroje pre A/B testovanie, pre zber kontaktov, pre budovanie platených sekcií, vyskakovacie okná a podobne. Používateľskú základňu tvoria živnostníci, freelanceri alebo napríklad lektori webinárov. Ostatne, naša recenzia Miowebu vám napovie o niečo viac.

2. Redakčný systém WordPress

Redakčný systém WordPress poháňa viac ako 39 % všetkých webov na celom svete. Jedným z dôvodov takéhoto vysokého podielu je, že tento systém je zdarma. Tvorba stránok na WordPresse nie je síce úplne najjednoduchšia, ale na internete je veľa návodov, ktoré vám s ňou pomôžu. Pre tento systém existuje veľa bezplatných aj platených doplnkov, ktorými rozšírite funkcie svojho webu napríklad o e-shop, rezervačný systém, členské sekcie, diskusné fórum, jazykové mutácie a tak ďalej.

Medzi takéto rozšírenia patria page buildery (stavitelia stránok). To sú vlastne WYSIWYG editory, ktoré sa dosť podobajú službám spomenutým vyššie. Aby ste mali predstavu, o čom píšem, tak si prečítajte recenziu Divi, pretože to je šablóna s page builderom. Prečo o nej píšem? Pretože vďaka nej môže na WordPresse postaviť svoje vlastné stránky úplný začiatočník.

Výhodou WordPressu je sloboda. Stránky si môžete upravovať ako chcete a nikto vás nebude obmedzovať. Nevýhodou je, že sa musíte trochu zaujímať o prevádzku stránok. Najdôležitejšou vecou asi je, že sa musíte starať o aktualizácie doplnkov i samotného WordPressu. Ide hlavne o to, že tie aktualizácie musíte strážiť, či pri ich priebehu nedošlo k nejakým chybám na stránkach.

Téma WordPress je ďaleko obsiahlejší. Ak vás to zaujíma, tak si určite prečítajte 5 dôvodov, prečo si postaviť web na WordPresse a stručný Úvod do úžasného sveta WordPress.

S WordPressom potom musíte riešiť jednu podstatnú vec, ktorú u služieb nástrojov pre tvorbu webu riešiť nemusíte. WordPress totiž musíte niekam umiestniť. Tomu miestu sa hovorí webhosting. To je server (počítač), z ktorého budú stránky prístupné užívateľom na celom svete.

Ak chcete pre stavbu webu použiť WordPress, tak určite čítate ďalej.

Výber miesta pre stránky, výber webhostingu

Webhosting je priestor, kam sa umiestňujú webové stránky. Predstavte si webhosting, ako počítač, na ktorý nainštalujete nejaký systém pre tvorbu stránok. V našom prípade to bude asi WordPress. Ten vie veľa webhostingov nainštalovať na jedno kliknutie. Tým uľahčujú prácu začiatočníkom, ktorí vlastne nemusia mať k inštalácii WordPress žiadne technické znalosti. Ako začiatočník si jedným kliknutím nainštalujete systém, do neho si nainštalujete nejaký page builder a môžete začať tvoriť vlastné webové stránky.

Ponuky webhostingových spoločností sú rôzne, takže je pre vás v prvom rade dôležité, aby takýto webhosting:

  • bol pripravený pre systém WordPress a
  • mal inštaláciu aplikácií na jedno kliknutie.

Za mňa určite neurobíte chybu, ak si z webhostingových firiem vyberiete napríklad Váš-hosting, Webhosting C4, WebSupport alebo WEDOS. Ak chcete do problematiky výberu webhostingu preniknúť viac, tak potom odporúčam náš článok Ako si vybrať najlepší webhosting pre webové stránky? alebo rovno preskočte na článok, kde nájdete najlepšie webhosting pre WordPress.

Ak už sa v problematike hostingov cítite ako ryba vo vode, tak by sa vám mohol hodiť porovnanie webhostingov na stránke zlavynahosting.sk alebo porovnávač hostingov Hostingy.net. Tam si ľahko vyhľadáte hosting podľa zadaných parametrov, ktoré zodpovedajú vašim nárokom.

Ako merať návštevnosť webu?

Keď už si vytvoríte webové stránky, tak chcete vedieť, či ich niekto navštevuje. Táto téma by vydala na niekoľko ďalších článkov. Na profesionálnej úrovni sa pre meranie návštev a ďalších vecí, ktoré návštevníci na webe robia, používa bezplatný nástroj od spoločnosti Google. Ak by vás to zaujímalo, tak tu máme návod na Google Analytics. Hoci sa môže zdať používanie tohto nástroja zložitejšie, tak ho rozhodne odporúčam používať skôr ako tie nástroje, o ktorých píšem v ďalších odsekoch.

Keď si postavíte web s nástrojom ako je Webnode, Wix a podobnými, tak tieto nástroje už v sebe majú integrované počítadlo návštev. Tieto počítadlá zvládajú merať nielen návštevy webu, ale ukážu vám aj ďalšie štatistiky, ktoré sa návštevnosti týkajú.

Jednoduchšou možnosťou merania návštev u stránok na WordPresse je nástroj AWStats (čo je AWStats). Väčšina webhostingov je týmto nástrojom pre meranie návštevnosti vybavená. Pokiaľ chcete tento nástroj používať, tak potom sa pri výbere webhostingu zamerajte aj na to, či AWStats ponúka.

Poslednou možnosťou je použitie nástroja Toplist.sk. Ten nie je úplne ideálny, ale ako základné počítadlo návštev väčšinou funguje. Bohužiaľ ho často zablokuje aj ten najobyčajnejší blokovač reklám v internetovom prehliadači. V takom prípade sa potom návštevnosť webu v počítadle nezapočíta.

Aby ale bolo na stránkach čo merať, tak ich musí najprv niekto začať navštevovať. Ako dostať na stránky návštevníkov? Pomôžu s tým predovšetkým vyhľadávače.

Ako dostať webové stránky do vyhľadávania?

Po vytvorení webových stránok a nasadení počítadla je potrebné pridať stránky do vyhľadávačov. Bez toho vás používatelia, zákazníci ani klienti vo vyhľadávačoch nenájdu. Stránky sa pridávajú hlavne do vyhľadávačov Google a na český Seznam.cz. Obaja vyhľadávače na to majú svoje nástroje.

  • Google Search Console – je robustný nástroj od spoločnosti Google. Slúži nielen na pridávanie stránok do vyhľadávačov, ale vie vám ukázať aj ďalšie dáta o tom, ako sa web vo vyhľadávačoch zobrazuje a na aké vyhľadávané slová. Pre pridanie webu do Google pokračujte na Google Search Console.
  • Seznam Fulltext: Pridanie stránky do vyhľadávania – niekedy sa nazýva aj ako Seznam add URL. Je to jednoduchý formulár, do ktorého napíšete adresu webových stránok a odošlete. Tým sa stránky za nejaký čas pridajú do vyhľadávača Seznam.cz. Pre pridanie stránok na Seznam pokračujte tu.

Zhrnutie sprievodcu tvorbou webu

Už teda viete: čo je doména, ako vytvoriť webové stránky, na čom ich vytvoriť alebo kam ich umiestniť. Snáď vám tento článok a tie ostatné, na ktoré odkazuje pomohol k tomu, že ste sa dozvedeli nielen veľa nových informácií, ale aj užitočných. Dúfam, že som vám dokázal, že vytvoriť vlastný web dnes dokáže naozaj každý. A to bez znalosti programovania a iných pokročilých technických znalostí.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.