Naše webové stránky obsahujú odkazy na partnerské weby. Ak sa prekliknete z našich stránok na stránky partnera a tam si zakúpite jeho služby, obdržíme za sprostredkovanie províziu (Zistiť viac informácií). Táto forma spolupráce nijako neovplyvňuje objektívnosť našich recenzií. Každým nákupom cez kliknutie z našich stránok podporíte našu redakciu, aby sme aj do budúcnosti mohli tvoriť kvalitný a užitočný obsah. Ďakujeme.
Dôležité upozornenie Všetky naše články píšu skutoční ľudia. Nie sú to umelé texty od stroja.
Recenzia FaceUp: Moderný whistleblower systém pre oznamovanie všetkého, o čom sa nedá hovoriť verejne
Obsah
FaceUp je systém na oznamovanie nelegálneho, neférového alebo neetického správania, ktorý ponúka vysokú úroveň bezpečnosti a anonymity pre oznamovateľov – whistleblowerov. V Česku a na Slovensku služba pôsobí pod značkou NNTB (Nenech to být).
Whistleblowing je akt nahlásenia nelegálneho, neférového alebo neetického interného správania vo firme (poškodzovanie záujmov firmy kolegom, nerovnomerné rozdeľovanie práce šéfom, zvýhodňovanie vybraných kolegov šéfom, porušovanie interných predpisov, mobbing, bossing, sexuálne obťažovanie a podobne) alebo neetického externého správania firmy (uplácanie, krádež interných informácií a podobne).
FaceUp je systém vhodný nielen pre firmy, ale aj pre školy. V školách pomáha predovšetkým v prevencii a riešení šikany.
Autormi systému je trojica mladých Čechov Jan Sláma, David Špunar, Pavel Ihm, ktorí sami zažili šikanu v škole a preto ako 17 roční vytvorili tento systém, ktorý hneď po jeho spustení začalo používať viac ako 1800 škôl. Dnes FaceUp používajú firmy a školy už viac ako v 60 rôznych krajinách.
Klady (+) | Zápory (-) |
---|---|
+ Absolútna anonymita a bezpečnosť (GDPR, šifrovanie E2E, ISO 27001, 2FA a penetračné testy). | - Niektoré pokročilé funkcie môžu byť zložitejšie na nastavenie. |
+ Jednoduché používanie a rýchla implementácia. | |
+ Viacjazyčná podpora a prispôsobiteľné formuláre. | |
+ Garantovaná kompatibilita s aktuálnou legislatívou |
Funkcionalita FaceUp
Jednou z najväčších výhod FaceUp je jeho intuitívne užívateľské rozhranie, ktoré umožňuje jednoduché nahlasovanie problémov. Užívateľ môže poslať správu anonymne cez webovú stránku alebo mobilnú aplikáciu len dvoma kliknutiami. Poľa cenového balíka systém FaceUp ponúka ďalšie možnosti prispôsobenia, vrátane nastavenia vlastných formulárov a kategórií pre lepšie spravovanie nahlásených prípadov.
- Je možné prispôsobenie formulára – firemné farby či logo.
- K formuláru môže oznamovateľ pripojiť aj prílohy.
- Odosielateľ sa môže rozhodnúť, či podnet zašle anonymne alebo nie.
- Po zaslaní podnetu vidí oznamovateľ aj ďalšiu komunikáciu ohľadom podnetu, môže byť oslovený na doplnenie informácií a podobne.
- O nových podnetoch dostanú zodpovední pracovníci notifikácie.
- Je možné nastaviť automatickú odpoveď na formulár, ktorá obsahuje napríklad kontaktné čísla v prípade urgencie.
- Systém poskytuje aj štatistiky o riešených prípadoch a logovanie aktivity.
- Ak chcete vedieť viac o whistleblowingu, prečítajte si slovník pojmov na stránke FaceUp.
Web je dostupný v 8 jazykoch (angličtina, čeština, francúzština, maďarčina, nemčina, portugalčina, španielčina ES, španielčina LA).
EÚ nariadenie 2019/1937 – Whistleblowing Directive
V roku 2019 bolo schválené nariadenie Európskej komisie známe ako Whistleblowing Directive. Postupne by všetky krajiny EU mali toto nariadenie integrovať do svojej legislatívy, zameriava sa hlavne na bezpečnosť whistleblowerov. Transpozícia nariadenia do národných legislatív je monitorovaná napríklad na webe Whistleblowing Monitor. Česko prijalo zákon v novembri 2023, Slovensko vo februári 2024.
Systém FaceUp reflektuje všetky požiadavky tohoto nariadenia:
- Zariadiť oznamovací systém dostupný 24/7.
- Určiť oprávnenú osobu, ktorá môže dostávať podnety od whistleblowerov.
- Chrániť whistleblowerov pred odhalením.
- Zabezpečiť ochranu komunikácie s whistleblowerom.
- Riešenie podnetu v stanovenej lehote.
- Zabezpečený archív pre podnety.
- Sprístupniť systém nielen zamestnancom, ale aj napr. klientom a podobne.
Úplný zoznam požiadaviek a popis, ako sú zohľadnené v systéme FaceUp nájdete na ich webe.
Cenové balíky FaceUp
FaceUp ponúka flexibilné cenové plány, ktoré závisia od množstva zamestnancov (menej ako 150 – 3500 ) alebo žiakov škôl (menej ako 500 – 1000 ) a sprístupnených funkcií.
- Pre firmy sú dostupné balíky Basic, Standard, Premium. Balíky sa líšia počtom administrátorov, počtom nahlasovacích formulárov, možnosťou kategorizovať nahlásenia a počtom dostupných jazykov či dostupnosťou API.
- Pre školy je iba jeden balík so všetkou funkcionalitou, ktorého cena závisí od počtu žiakov.
Súkromie a bezpečnosť FaceUp
Bezpečnosť a anonymita sú hlavnými prioritami FaceUp.
- Systém je plne v súlade s GDPR.
- Voliteľné šifrovanie koncových bodov, E2EE šifrovanie – t.j. medzi klientom a serverom a medzi serverom a administrátorom.
- Systém je navrhnutý v súlade s bezpečnostnou normou ISO 27001, čo zaručuje najvyššiu úroveň ochrany dát.
- Vaše dáta môžu byť hostované na Amazon Web Services (AWS) v EU (Írsko) alebo v USA (Kalifornia), prípadne za príplatok v ľubovoľnej inej krajine, kde sú dostupné servery AWS.
- Okrem toho FaceUp ponúka end-to-end šifrovanie a dvojfaktorovú autentifikáciu, čím zaisťuje, že všetky správy sú dôverné a bezpečné.
Zákaznícka podpora FaceUP
Podpora je dostupná cez email a online chat a platforma tiež poskytuje rozsiahlu dokumentáciu a návody pre užívateľov.
Záver
FaceUp je vynikajúci nástroj pre každú organizáciu, ktorá chce podporiť transparentnosť a bezpečnosť na pracovisku. Zamestnanci môžu nástroj využiť na riešenie osobných aj firemných problémov, ktoré sa z rôznych dôvodov obávajú pomenovať priamo pred svojimi nadriadenými – napríklad mobbig, bossing, sexuálne obťažovanie, zvýhodňovanie niektorých kolegov, ale aj rôzne neetické zaobchádzanie kolegov z firemnými informáciami a podobne. Pomenovanie problémov vedie k ich riešeniu, čo prispieva k zlepšeniu atmosféry na pracovisku.
Je to veľmi užitočný nástroj aj pre školy. Šikanované deti často nenájdu odvahu o šikane hovoriť, ale anonymita môže riešeniu ich problémov napomôcť. Už samotná dostupnosť nástroja na škole môže mať preventívny účinok, ak učitelia vysvetlia jeho používanie žiakom, občas pripomenú možnosť použiť ho, žiaci môžu získať pocit bezpečia – nie sú na svoj problém sami, majú sa na koho obrátiť.