Rozhovor: Vladimír Pilný (SmazanéDomény, Monitoruju)

Domainer, programátor a blogger. To je len časť zo zoznamu aktivít Vladimíra Pilného. Tento “kladniansky flákač” ako o sebe rád prehlasuje, vytvoril a úspešne predal už nejeden zaujímavý webový projekt (napr. Hostingy.net, ExpirovaneDomeny.cz). Dlhodobo sa snaží na svojom blogu vzdelávať svojich čitateľov o doménach a webhostingu. A nielen o tom sa budeme rozprávať v tomto rozhovore.

Vieme o tebe, že sa aktívne venuješ odchytu a predaju domén. V ČR sa ako jeden z mála domainerov občas verejne podelíš o úspechy pri predajoch. Tiež aktívne publikuješ obsah o tejto problematike. Kedy si sa tomu všetkému začal venovať a čo ťa na tom tak fascinuje? Prečo myslíš, že sa o tomto odbore tak málo publikuje?


Naši partneri

UpGates.cz e-shopy

Prvýkrát som sa o doménach a ich nákupe/predaji dozvedel vo svojom prvom zamestnaní v roku 2010 a od tej doby sa tomu aktívne venujem. Z tej doby pochádza aj moja prvá .cz doména, na ktorej mám do dnešného dňa blog a tou je wladass.cz.

Čo sa týka počtu publikácií na tému domén v ČR, tak to je otázka, ktorá ma trápi už dlhšiu dobu. Je škoda, že sa o predajoch veľa nehovorí a že je nás len pár, ktorí sa tom aktívne venujeme. Väčšina domainerov totižto nie je moc zhovorčivá ohľadom informácií o predajoch. Buď to nepotrebujú alebo to jednoducho nechcú ventilovať. Za mňa je to veľká škoda, je to téma o ktorej by sa dalo písať donekonečna.

Nie je tajné, že si sa okrem online projektov venoval aj podnikaniu vo fyzickom svete (v doprave a v predaji vína). Kde sa ti viac darilo? Kde naopak podnikanie stroskotalo? Máš v pláne nejaké ďalšie offline podnikania? Ktoré projekty ťa bavia viac (online alebo offline) a prečo?

Áno je to pravda, mal som autodopravu takmer 2 roky, ale to ma jednoducho prestalo baviť. Faktorov tam bolo viac. Od zamestnancov, cez časovú náročnosť, až k postupnej averzii na tento odbor. Tá spoločnosť samozrejme funguje ďalej a veľmi sa jej darí, ale nebolo to nič pre mňa. Ma proste baví online svet, pretože je to podľa môjho názoru svet neobmedzených možností. Čo sa týka vinotéky, tak to bola len sezónna záležitosť a bolo to strašne dávno. Prečo to stroskotalo si už nepamätám. Baví ma online a myslím si, že to tak už zostane.

Vladimír Pilný

O ČR sa vie, že sú tu 2-3 silné subjekty, ktoré chytajú domény vo veľkom. Ak napríklad expiruje nejaká dobrá / hodnotná doména, tak normálny človek ani skúsenejší domainer nemajú šancu ju odchytiť. Ako vidíš trh s doménami v ČR? Je tu reálna šanca uživiť sa doménami alebo je to skôr lepšia bokovka?

Môžeme byť konkrétni. U nás vo veľkom chytá Forpsi, Wedos a o niečo menej Daukce a TELE3. Ďalšie spoločnosti majú minimálne zastúpenie a tam presné čísla neviem. Obyčajný človek môže vyskúšať Daukciu. K ostatným nemá šancu sa dostať.

Čo sa týka domainingu na plný úväzok a otázke, či sa tým dá uživiť, tak samozrejme áno. Domény možno monetizovať rôznymi spôsobmi, či už samotným predajom alebo obnovením obsahu expirované domény alebo parkingom. Tam je to s českým trafficom trošku zložitejšie, ale myslím si, že to vždy záleží na konkrétnom človeku a jeho schopnostiach. Mne sa predaje celkom daria a len v januári som predal domény za takmer 50tis. Kč.

Keď už hovoríme o odchyte expirovaných domén: prečo tu podľa teba nefunguje poriadna služba, ktorá by dokázala konkurovať systémom na odchyt najväčších domainerov? Je to len o financiách?

Odchyt domén závisí od dvoch faktorov. Prvým dôležitým faktorom je databáza domén, pretože k úspešnému odchytu potrebujete poznať domény, ktoré expirujú. Takže existujú rôzne databázy (vo väčšine prípadov súkromné), ktoré zobrazujú domény, ktoré môžu byť uvoľnené. Na väčšinu týchto databáz sú nasadené metriky z rôznych nástrojov (MOZ, Ahrefs, Majestic a iných), aby sa na prvý pohľad dalo domény filtrovať podľa určitých metrík. Nie vždy ale tieto faktory hrajú rozhodujúcu úlohu.

Druhou vecou je registrátor. To je veľmi dôležitá položka a tu sa už bavíme o financiách. Je potrebné byť registrátor, aby ste domény mohli zaregistrovať a posielať requesty (požiadavky) na domény, ktoré budú zmazané. V drvivej väčšine prípadov u úlovkov rozhodujú sekundy, takže tu môžeme s kľudom vylúčiť pokusy o úlovky cez verejné API od registrátorov, tadiaľ cesta nevedie. U zaujímavejších domén ide behom sekundy aj o niekoľko requestov a to všetko stojí peniaze. Základná sadzba pre registrátora je 25tis. requestov mesačne a potom podľa počtu domén. Čo doména, to 100 requestov do registra. Treba podotknúť, že tieto requesty sa dajú využiť na všetky operácie s doménou (contact: info, contact: update, contact: check, contact: create, contact: delete, nsset: info, nsset: update, nsset: check, nsset: create, nsset: delete, domain: info, domain: update, domain: check, domain: create, domain: renew, domain: delete, keyset info, update, check, create a delete). Všetky ďalšie requesty nad rámec pridelených sú spoplatnené. Cena jedného requestu je potom 0,1kč za každý request naviac.

Takže áno, odchyt domén je o vedomostiach (čo a kedy expiruje) o financiách (pokrytí počtu requestov) a o systéme na odchyt napojenom priamo na register.

Je u nás bežné draženie existujúcich domén? Prečo lepšie predaje prebiehajú v súkromí?

Aukcie domén prebiehajú na Daukcii a Subregu a niečo málo na Webtrhu. Avšak veľa domén sa predá súkromne a to predovšetkým už z dôvodu, ktorý som načrtol vyššie. Rada domainerov nemusí (už sa o nich vie) nikde publikovať svoje domény na predaj. Jednoducho čakajú na ponuky. Ono je to pri vyššom počte aj administratívne náročnejšie, takže verím aj tomu, že na nejaké aktívne ponúkanie domén na predaj jednoducho nie je čas.

Tvoje portfólio projektov je zdá sa veľmi široké. Čo alebo kto ťa inšpiruje a motivuje k ďalšej práci?

Odborov vo svojich projektoch mám naozaj veľa, ale najviac ma bavia projekty okolo domén a hostingov. Živí ma to a zároveň ma to baví a to je dôležité. Poslednou dobou ma veľmi nakoplo to, že mám kancel s Jardom a už len “nesedím” doma, ale fyzicky idem do kanclu. Čo sa týka motivácie, tak najväčšiu motiváciu mám teraz “na ceste” a to ma poslednou dobou veľmi nabíja a ženie dopredu :).

Je známe, že zdieľate kanceláriu s Jardom Pajskrom, ktorý spolupracuje aj s Webhosting Centrum. Obaja pracujete v Kladne. Ako vyzerá tamojšia online/marketingová scéna?

V Kladne sme najväčší markeťáci, to je predsa jasné :). V Kladne je pár reklamných agentúr, ktoré sa snažia do online prostredia preniknúť, ale podľa môjho názoru sa hodia maximálne tak na offline reklamu a v online svete im to veľmi nejde.

Čo ti vzala alebo dala covidová kríza?

No vzala. Vzala veľa. Bol som zvyknutý mať celkom pestrý osobný život, ktorý je vďaka covidu dosť obmedzený. V podstate nešportujem (hral som hokejbal, futbal, florbal) a v krčme som nebol ani nepamätám. Ďalšou vecou je rodina, ktorá mi chýba úplne najviac.

A covid kríza mi dala ďalšiu možnosť, ako zapracovať na svojej online propagácii a projektoch, pretože sa do tohto prostredia pridalo viac ľudí, než tu boli pred krízou.

Človek by nemal moc polemizovať nad tým, čo bolo alebo nebolo, ale čo by si odporučil začínajúcim podnikateľom alebo svojmu mladšiemu ja, keby si mohol cestovať v čase späť do minulosti? Čoho by si sa rozhodne vyvaroval?

Odporučil by som vytrvalosť. Pretože nie každý úspech a výsledok príde hneď. To vidím aj pri sebe. Som v online prostredí viac ako 11 rokov a stále sa učím nové veci, stretávam nových ľudí a skúšam nové projekty a nástroje. Takže rozhodne vytrvalosť.

A čoho by som sa vyvaroval? Asi zbrklosti. S tou ja bojujem neustále :).

Poznám ťa ako človeka, ktorý sa dokáže v online svete veľmi dobre predať. Píšeš a zdielaš na sociálnych sieťach veľa informácií o svojich projektoch, plánoch a úspechoch. Myslíš, že má táto tvoja otvorenosť zásadný vplyv na úspech tvojho podnikania? A má verejná sebaprezentácia nejaké negatívne stránky?

S negativitou som sa zatiaľ moc nestretol, ak sa teda budeme baviť o prezentácii týchto vecí. Naopak si myslím, že to radu ľudí dokáže osloviť, pretože nepíšem len o úspechu, ale dokážem popísať aj problémy a neúspechy. Trebárs články o predaných/odchytených doménach, ktoré som písal v januári, priviedli dvoch nových zákazníkov na odchyty a to je bezvadné.

Je mi jasné, že za 11 rokov v online si už vytvoril mnoho projektov. Preto by ma zaujímalo, či si ešte spomenieš na svoj úplne prvý projekt…

Tak úplne prvý bol môj blog, ktorý funguje už od roku 2010 a ďalším významnejším bol projekt Monitoruju.net, ktorý tiež stále funguje :).

Nadviažem na predchádzajúcu otázku. Na ktorý projekt si za celú dobu podnikania najviac pyšný a prečo?

To sa nedá asi povedať. Dosť sa mi darí s Monitoruju.net a z tých novších asi SmazaneDomeny.cz a Alkobazar.cz a predovšetkým ten alkobazar.cz sa rozbehol veľmi slušne.

Kto nič nerobí ani nič nepokazí. Čo považuješ za svoj najväčší fail za celú dobu podnikania?

Neviem, či to nebude znieť nejako povrchne, ale neviem či mám nejaký vyložený fail. Podnikanie, ktoré ma nebavilo som opustil, projekty, ktoré ma nebavili som predal, takže si s tým dokážem vždy poradiť.

Na sociálnych sieťach sa často prezentuješ ako flákač a leňoch. Na druhej strane je za tebou viditeľný kus práce. A to aj s výsledkami. Zaregistroval som, že máš teraz obdobie, keď sypeš z rukáva projekt za projektom. Ako to v skutočnosti je? Si flákač alebo človek, čo vie efektívne naložiť so svojím časom a vďaka tomu sa môže viac flákať? Ako vyzerá tvoj bežný efektívny a ako flákací deň? 🙂

On je to taký brand už :). Veľa ľudí sa ma na to pýta alebo na to niekde v diskusii naráža a to ma baví. Dokonca sa ma na to pýtal aj jeden riaditeľ pri online pohovore, ktorý som nedávno absolvoval. Naopak si cením tých ľudí, ktorí vedia, že to nie je pravda a dokážu si to nejakým spôsobom dohľadať. Je to už taká hra :).

Môj každodenný štart začína kávou a tam sa to celé rozhoduje – aký ten deň bude: D.

Ale nie, dokážem svoju prácu prispôsobiť a monetizovať takým spôsobom, že mám veľa času na to “flákanie” a dokážem za pomerne krátku dobu a jednoduchým spôsobom zarobiť dosť peňazí, takže mi tento komfort dovoľuje sa flákať a venovať sa tomu, čo ma baví.

Z vlastnej skúsenosti viem, že online podnikanie prináša okrem úspechu aj veľa povinností, stresu a málo času na rodinu i koníčky. Ako riešiš rovnováhu medzi rodinou, voľným časom a prácou?

Toto je strašne ťažké nastaviť. Sú dni, kedy pri práci sedím od rána do večera – stále v ruke mobil, odpisovanie na emaily a správy a sú dni, kedy si na to ani nespomeniem. Od tej doby, čo máme s Jardom kanceláriu, tak sa snažím naozaj pracovať iba v ten čas, keď som v kancli a doma minimálne. Ale ako sám asi poznáš, tak keď sa niečo pokazí, tak je potrebné to riešiť a hneď. Avšak si myslím, že som teraz v oveľa menšom strese, než som býval predtým, takže sa to nejakým spôsobom upokojilo, ale aj ja sám vidím, že sa niekedy nechám uniesť a pristihnem sa, ako o desiatej večer riešim niečo pracovné. Žena nadáva a to ma občas donúti prestať a nechať to na druhý deň :).

Máš nejaký súčasný alebo pripravovaný projekt, ktorým by si sa chcel pochváliť?

V hlave ich pár mám, ale prezrádzať nebudem. Skôr sa teraz chcem sústrediť na úpravu tých existujúcich a to predovšetkým môjmu najnovšiemu projektu a to sú smazanedomeny.cz. Tam je ešte veľa práce a veľa nových funkcií v zálohe.

Aké máš plány do budúcnosti? Čo by si chcel, aby ťa živilo?

Chcel by som predovšetkým vytrvať v tom, čo robím. Baví ma to a to je pre mňa najdôležitejším faktorom pri voľbe práce a zamerania.

Vladimír ďakujeme, že si si našiel čas na rozhovor. Nech sa Ti aj naďalej darí.

[Poznámka redakcie: Uvedené odpovede sú voľným prekladom z českého jazyka.]

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.